tiistai 4. joulukuuta 2007

Älä lue tätä blogia

Menkää pois, täällä ei ole mitään.

Blogimaailmaa, ja muutenkin it-virittynyttä yhteiskuntaa huvitti ja ärsytti viime viikolla Fortumin ja HeyDay-mainostoimiston mainostempaus.

Uskokaa jo, tämä ei kiinnosta ketään.

Pitempi selostus aiheesta löytyy mm. Mari Koon blogista, mutta tiivistettynä: mainostoimisto kirjautui useille eri suomalaisille keskustelufoorumeille muka uutena jäsenenä, ja alkoi kehumaan "nuorisokielellä" Fortumin ilmastokampanjaa.

Vieläkö te olette siinä? Hus.

Huvittavaa tässä asiassa oli se, että ilmeisesti eräässäkin mainosfirmassa ei osattu aavistaa että ihmiset voisivat käydä useammassakin kuin yhdessä keskustelufoorumissa. Jos siis sama viesti toistuu sanasta sanaan eri foorumeissa, eikö se muka kiinnittäisi huomiota?

Ärsyttävää oli se, että joku oikeasti uskoi tällaisen menevän huomaamatta läpi. Voi olla että itse sekoitan välillä ilmapuntarin lukemat nuorisobarometriin, mutta nykyiset ihmis-sukupolvet haistavat huijauksen nopeammin kuin Kauniissa ja rohkeissa otetaan lähikuva kasvoihin.

Lisäksi tässä käytettiin meidän verorahojamme tyhmästi, koska kyseessä oli valtioyhtiö.
Jos joku käyttää rahojamme tyhmästi, niin sitten me itse.

Oikeasti, menkää pois. Tuonne noin. Pois.

Nykyaikana mainostaminen on hankalaa.
Samalla kun yritetään tehdä mieleenpainuvampia mainoksia, ongelmaksi muodostuu se, että kukaan ei muista mainostettavaa tuotetta.

Kokeilkaa vaikka itse: muistatteko ennemmin mainoksen vai tuotteen jota siinä mainostettiin?

Okei, nyt alkaa riittää. Vamos amigos, andale!

Tässä on mielestäni suurin ongelma.
Nykyaikaiset mainokset yrittävät houkutella kuluttajia. Kuluttajat ovat tottuneet tähän, esimerkiksi MTV3 on yrittänyt aivope--luoda asiakaskontakteja jo vuodesta 1957. Kuluttajista on tullut kranttuja, he alkavat olla omanarvontuntoisia.

No niin, nyt loppui lukeminen. Menkää ulos. Leikkikää itsellänne.

Ihmisiä ei enää nykyisin pitää pyrkiä houkuttelemaan, vaan päinvastoin. Heitä pitäisi ajaa pois.
Kuluttaja, tuollainen normaalitapaus ainakin, on tottunut tietynlaiseen korkeamman asteen kapitalistiseen yhtälöön toimittaessa mainostajien kanssa.

Siinä mainostaja tarjoaa jotain, kuluttaja tuumaa jotain ja lopputuloksena saattaa syntyä jotain.

Pois. Pois. Pois. Pois. Pois. Pois.

Ristiriita on kuitenkin se mikä herättää huomiota.

Miksi kaikki pyrkivät ravintolaan, jonne pitää jonottaa puoli ikuisuutta, vaikka yhtä hyvin he voisivat olla kotonaan? Miksi kaikki pyrkivät juuri siihen ravintolaan, jonne on vaikea päästä?

Koska se on haaste.

Vieläkö te olette siinä? Eikö oikeasti ole muuta paikkaa?

Ihminen ei aina välttämättä tee niin kuin olisi kaiken saatavilla olevan materiaalin mukaan loogista. Mukana on aina X-tekijä, joka sekoittaa pakkaa.

"Miksi tuonne on niin vaikea päästä? Miksi muut ihmiset jonottavat sinne? Onko siellä jotain erityistä? Pitääpä ottaa selville."

Millä te oikein uskotte? Menkää nyt.

Tätä samaa taktiikkaa voitaisiin alkaa harrastaa mainoksissakin. Ne ikäkyselyt voivat oikeasti alkaa merkitsemään jotain, esim. "tämä tuote on suunniteltu 25-30-vuotiaille. Jos et kuulu tähän ryhmään, et saa sitä. Sori sinä."

Oikeastaan, tällainen palvelu on jo olemassa: K-50 Disko.

No niin, te saitte hupinne. Poistukaa kulkematta tiskin kautta.

Yksinkertaisimmillaan tällainen mainonta olisi negatiivista mainontaa. Se ei olisi suoranaisesti henkilökohtaista, mutta antaisi ymmärtää että joku, sanotaan nyt keskustelun vuoksi sinun kaltaisesi tyyppi, nyt vaan ei saa piste.

Ja se satuttaa.
Mutta se myös saa haluamaan tätä jotain entistä enemmän.

Eli miten olisi toimittu oikein alussa mainitussa Fortumin mainoskampanjassa?

Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.

Ensinnäkin sinne olisi päässyt vain tietty ikäryhmä, ja vain tiettyyn kellonaikaan. Syynä olisi ollut vaikka se, että vain "tietty ikäryhmä voi enää pelastaa maapallon, ja tiettynä kellonaikana."

Tämänkin jälkeen sivusto olisi päästänyt sattumanvaraisesti ihmisiä sisään. Syyksi toimimattomuuteen olisi annettu vaikka "ympäristötuhot".

Sivusto olisi ollut mahdollisimman koruton, esimerkiksi ilman mitään flash-animaatioita "tietokoneen säästämiseksi."

Häipykää jo.

Joten mitä tahansa teettekin, älkää menkö tänne, koska olin mukana tekemässä sitä.

7 kommenttia:

Markiisi kirjoitti...

Arvaa meninkö? ^^

T kirjoitti...

Toivottavasti et.

Ei nyt mitään henk.koht. mutta minä tahtoisin pitää tietyn tason noiden linkkien klikkaajissa.

Sinulta vain puuttuu se jokin, mitä haen klikkaajissa.

Se jokin joka saa minut aina ajattelemaan "vau, siinäpä vasta klikkaaja. Kunpa voisin antaa hänelle lapsia", kun ajattelen häntä klikkaamassa.

Se jokin joka saa lauseen katkeamaan kesken, kun ihmiset näkevät, kuinka hienoimmankin pellehyppääjän taidonnäytteen häpeään saattavalla tavalla joku klikkaa hiiren vasenta näppäintä.

Sellaisia klikkaajia minä haen.

Ymmärräthän? ;)

Markiisi kirjoitti...

Menin. :'/

T kirjoitti...

Noh noh :iso hali:

Olin liian ankara eilen.

Sinähän olit kuitenkin aina hyvinkin kehityskelpoinen yksilö :)

Jatkat vaan tuon linkkien klikkaamista nykyiseen tahtiin, niin sinustakin, rumasta ankka-klikkaajasta, kasvaa kaunis joutsen-klikkaaja :)

TP kirjoitti...

Pakko nillittää yhdestä detailista: Fortum on valtion omistama osakeyhtiö. Tempaukseen ei siis tarvittu verorahoja.

T kirjoitti...

Kiitos korjauksesta :)
Tuhlasivat siis OMIA rahojaan tyhmyyksiin.

Haw haw :Nelson Munch:

Markiisi kirjoitti...

http://xkcd.com/148/