perjantai 16. toukokuuta 2008

Perjantai-pikainen media-katsaus II

Muuttuvien kuluttajamarkinoiden vaikutus ystävyyteen on jotain, mikä mielestäni voisi olla hyvinkin mielenkiintoista tutkittavaa.

Printti-media alkaa olla niiiiin viime kautta, jota käytetään vain autojen ja muiden henkilökohtaista ja intiimiä kyytiä lupaavien tahojen mainostamiseen.

TV:n mainokset herättävät vain keskustelua siitä, että pitääkö niiden olla niin lujalla, että kun katsot tv-ohjelmaa tällä äänentasolla, niin YHTÄKKIÄ MAINOKSET ALKAVATKIN KUULUA NÄIN LUJAA JA SE SIITÄ NAAPURISOVUSTA.

Radio-mainokset...mitä vähemmän kuulette niistä, sitä parempi.

Markkinoiden pelastukseksi nousi viraalimarkkinointi.

Lyhyesti sanottuna se on markkinointia vastaanottajien sosiaalisia kanavia pitkin.

Tämä voi olla esim. videoiden levittämistä kavereille.

Mielenkiintoisin ilmiö on kuitenkin mielestäni word of mouth- eli puskaradio-markkinointi.

Saat jonkin asian tai esineen ilmaiseksi, mutta vastineeksi siitä pitää kertoa N määrälle ihmisiä.

Ihan vaan varmuuden vuoksi sinun pitää antaa näiden ihmisten nimet ja puhelinnumerot firmalle, jotta he (mahdollisesti) voisivat tarkistaa myöhemmin onko näin oikeasti tapahtunut.

Sosiaalisilla yhteisösivuilla, kuten Facebookissa, joudut kutsumaan ystäviäsi sovelluksen käyttäjäksi, jotta saisit tulokset tai jotain hienompaa sovellukseen liittyvää.

Tai sitten kutsumalla ystäväsikin mukaan itse saamasi potti kasvaa! (Vrt. WinCapita)

Aiemmin ystävät olivat jotain mitä arvostettiin.

Nykymarkkinoilla heistäkin on tulossa vain kauppatavaraa.

4 kommenttia:

wooper kirjoitti...

Hassu juttu, itse tuota tulee harrastettua ihan spontaanisti melkein jokaisessa blogipostauksessa. Aina tulee vouhotettua materiaalihankinnoista varsinkin jos on löytänyt jotain uutta/edullista. Mutta ei mulle kyllä makseta siitä mitään. :D

T kirjoitti...

Juurikin tästä syystä ei pitäisi kirjoittaa näitä juttuja väsyneenä.
En koskaan silloin osaa tuoda muutenkin alati karkailevia ajatuksiani selkeästi esille.

En tuomitse ketään joka mainostaa jotain omassa blogissaan, eli esim. mainitsemasi materiaalihankinnoista kertominen on ihan ok ja hyväksyttävää :)

Pointti, joka ei koskaan tullut esille, oli siinä kuinka nykyään melkein ihan mikä tahansa kilpailu netissä pyytää ilmoittamaan kaverille kanssa "koska näin voit maksimoida voittomahdollisuutesi".

Eli "anna meille kaverisi sähköposti, jotta voimme lähettää hänellekin mainospostia."

Facebookissa taas ihan mikä tahansa sovellus vaatii ilmoittamaan N määrälle kavereita, ennen kuin mitään tihkuu.
Facebookin käyttäjäluvut ovat muuten vähentyneet yksistään Isossa-Britanniassa viime tammikuussa 400 000 kappaletta (Mikrobitti 4/2008)

Kun otetaan lisäksi huomioon eräälläkin keskustelupalstalla ;) eli Fordella käyty keskustelu siitä, kuinka vanhat tutut ovat kutsuneet vierailemaan, ja sitten luvassa onkin vanhojen muistelun sijaan verkostomarkkinointi-luento, niin panee miettimään mihin tässä mennään?

Jonain päivänä joku vielä tekee tästä tohtorinväitöskirjansa ;)

wooper kirjoitti...

Voi, en mä edes saanut sitä kuvaa että tuomitsisit jotenkin blogimainostuksen. :D Näissä kommenteissa tulee vaan ilmaistua itseään vieläkin heikommin kuin blogipostauksissa. :)

Mutta tuo toisten tietojen urkkiminen on ihan hanurista. Olen pari kertaa pitänyt puhelinmyyjää ns. kulkusista ja heittäytynyt niin hankalaksi että ovat lopulta kaivaneet jostain sen tiedon mistä mun numero on niiden rekisteriin tullut.

Tiedätkö mikä muu on perseestä? Se, että moniin uusiin palveluihin rekisteröidyttäessä ei enää ole markkinoinninestoraksilaatikkoa vaan estääkseen itseensä kohdistuvan markkinoinnin pitää lähettää erillinen sähköposti ko. firman asiakaspalveluun. Näin mm. parin suuren mediajätin uusissa kirjakerhoissa.

T kirjoitti...

Sasso.

Tilaa lehti KERRANKIN puhelinmyyjältä, niin olet merkitty loppuelämäksesi.

Huomasin muuten yhdessä vaiheessa hassun jutun noissa ruksittavissa laatikoissa internetissä.

Ennen niissä luki "en TAHDO että yhteystietojani käytetään mainostamiseen".

Nykyään niissä lukee suunnilleen "en KIELLÄ yhteystietojeni käyttöä mainostamiseen".

Itsekin menin lankaan pari kertaa ja laitoin vanhasta tottumuksesta ruksin ruutuun.

Nyttemmin olen fiksuuntunut, ja jos minulla on erikseen "spämmi"-postiosoite, eli jos jonnekin on mainoksia saatava, niin ilmoitan sen.

Suosittelen, toimii ;)